Zacznij projektować swoje logo

Logo Apple | poznaj historię, branding i ewolucję logo

Opublikowano: 14/04/2020

Let’s play a game. Powiedz lub wykrzycz słowo “Jabłko”, w zależności od Twojego aktualnego nastroju. Im więcej energii masz do wyrzucenia, tym głośniej powinieneś. Po tym, jak to słowo opuści Twoje usta, natychmiast zamknij oczy na kilka chwil. 

Teraz, gdy’wracasz, mamy jedno pytanie: czy bardziej jesteś skłonny wyobrazić sobie owoc czy firmę, która dzięki technologii zdefiniowała na nowo tak wiele aspektów naszego życia? 

Przyznajemy, że możesz zobaczyć powszechnie rozpoznawalne logo przed rzeczywistym owocem ze względu na kontekst, dlaczego’jesteś tutaj, ale wciąż jest tak wiele do powiedzenia o mocy stojącej za Apple’emocjonalnym i głęboko skutecznym brandingiem. Ich logo, pięknie uproszczone, eleganckie, inteligentne i intrygujące logo z nadgryzionym jabłkiem jest prawdopodobnie jednym z najpotężniejszych projektów w istnieniu. Let’s dive into the hows and whys of it all. 

 

Od “Apple Computer Co.” do “Apple”

 

Apple, jakie znamy teraz, zostało nazwane po tym, jak jeden z założycieli, Steve Jobs, odwiedził farmę jabłek podczas jednej ze swoich “owocowych diet” eskapad. Jobs uważał, że nazwa jest “zabawna, uduchowiona i nie onieśmielająca”. Pierwotna nazwa Apple Computer Co. założona przez Steve'a Jobsa, Steve'a Wozniaka i Ronalda Wayne'a (Jobs’ były współpracownik Atari). Początkowa praca dla firmy odbyła się w Jobs’ parents’ domu w Los Altos, California sposób z powrotem w kwietniu 1976 roku. Trzej założyciele mieli wizję rozwoju i sprzedaży komputerów osobistych. W ciągu niespełna roku to marzenie zmieniło się w rzeczywistość, gdy zimą 1977 roku firma Apple Computer Co. przekształciła się w Apple Computer, Inc. Za sprzedażą komputerów stał znaczny rozmach, a sama firma znalazła ogromny wzrost przychodów. To było to. 

 

Narodziny Apple
Caption: Narodziny Apple w Steve Jobs’ rodzice’ dom w Los Altos w Kalifornii

 

Przerwa do roku 1980, kiedy to Apple weszło na giełdę, uprościło nazwę firmy i odniosło natychmiastowy sukces finansowy. Czterdzieści lat później ta międzynarodowa korporacja jest czymś więcej niż tylko początkową koncepcją. Od elektroniki użytkowej, przez oprogramowanie, aż po dystrybucję cyfrową i w końcu wyraźną nazwę domową, Apple jest jedną z najbardziej znanych marek na świecie, która pomogła nie tylko zmienić krajobraz przemysłowy, ale także wprowadzić zupełnie nową erę komputerów osobistych.

 

Odważna marka i jej ewolucja

 

Ewolucja logo Apple
Caption: Ewolucja logo Apple

 

Pierwsze logo Apple zostało zaprojektowane w 1976 roku przez dwóch założycieli firmy, Steve'a Jobsa i Ronalda Wayne'a, i zainspirowane cytatem z Wordswortha. Stworzona tuszem indyjskim, czarno-biała ilustracja przedstawiała angielskiego matematyka, fizyka, astronoma, teologa i autora, Isaaca Newtona, siedzącego pod jabłonią. Wewnątrz ramy obrazu czytamy tekst romantycznego angielskiego poety, “Newton… a mind forever voyaging through strange seas of thought”. Inauguracyjna nazwa firmy, “Apple Computer Co.”, owijała się wokół góry i dołu na przypominającym tkaninę banerze.

W następnym roku Steve Jobs zatrudnił projektanta Roba Janoffa, dyrektora artystycznego w firmie Regis McKenna i znanego z pracy przy projektowaniu korporacyjnym i brandingu, do stworzenia nowego logo dla rozwijającego się startupu. Jobs podobno uważał, że pierwsze logo wyglądało staromodnie i okazało się trudne do odtworzenia w mniejszych rozmiarach. 

Jedynym kierunkiem, jaki Janoff otrzymał od Jobs'a było to, aby nie “robić tego słodko”. Janoff studiował rzeczywiste jabłka z ugryzieniami pobranymi od nich pod każdym możliwym kątem. Kęs widoczny w logo Apple został pierwotnie wprowadzony, aby ludzie nie mylili jabłka z pomidorem koktajlowym. Kolega Janoff’ujawnił, że "bajty" są podstawą informatyki. Ta nerdowska gra słów (bite/byte) była niezwykle trafnym odniesieniem dla firmy technologicznej, a szczęśliwy zbieg okoliczności sprawił, że projekt został zapamiętany. Janoff przyniósł na spotkanie dwie wersje logo; jedna zawierała ugryzienie, a druga nie. Logo można było zobaczyć w paskach, w jednolitym kolorze oraz w postaci metalicznego jabłka. Wybrano wersję kolorową, nazwaną “tęczowym jabłkiem”. Grafice jabłka towarzyszył odważny i nowoczesny font bezszeryfowy. Sam projektant stwierdził, że nie było żadnego powodu za rozmieszczeniem samych kolorów, ale zauważył, że Jobs chciał mieć zielony na górze “bo tam’był liść.” 

Sam kształt jabłka nie miał’nic wspólnego z komputerami. It’s to get people to notice that an Apple computer was not some piece of hard-edged metal that has no place in your home and that your kid would’not want to be near. Wiele różnych owoców ma łodygę, jest jakby okrągła i ma odchodzący od niej liść. Tak więc ugryzienie w jabłko miało początkowo wskazywać, że jest to jabłko, a nie coś innego. Również metaforycznie ugryzienie wskazywało na wgryzanie się we wszelką wiedzę, jaką użytkownicy otrzymają z tego komputera.

Co’jest zabawne, chociaż, to po tym jak to wymyśliłem mój dyrektor kreatywny, Chip, powiedział “Oh zgadnij co, Rob. Właśnie zaprojektowałeś coś, z czego nie zdawałeś sobie sprawy. Słowo ‘bajt’ jest słowem komputerowym. I wziąłeś sobie do serca Apple. Nie byłem na tyle obeznany z komputerami, żeby to zauważyć. I pomyślałem sobie, że oto odrobina dowcipu, która będzie trwała! Każde logo, które żartuje lub angażuje cię w ten sposób, zostanie zapamiętane. A tęczowe kolory miały związek z USP tego produktu. Komputer Apple był jedynym, który mógł pokazywać obrazy w kolorze.”

- Rob Janoff w wywiadzie dla Forbes Magazine

 

Janoff's redesign for the Apple logo

Caption: Rob Janoff’the logo redesign for Apple
 

Ta wersja logo była ukłonem w stronę Apple II, pierwszego na świecie’komputera z pełnokolorowym wyświetlaczem. Redesign zadebiutował tuż przed premierą komputera’na targach komputerowych na Zachodnim Wybrzeżu w 1977 roku. Cechą charakterystyczną Apple II’kolorowej grafiki było dobrze zakomunikowane spektrum kolorów występujących w przeprojektowanym logo Apple.

Później, rewolucyjna firma projektowa Regis McKenna, która również pomogła w opracowaniu tożsamości marki dla konkurentów, takich jak Compaq i Intel, będzie kontynuować współpracę z Apple, tworząc pełny biznes i plan marketingowy dla firmy. 

W ciągu kilku lat firma zdała sobie sprawę, że kolory były skomplikowane w druku, a proces drukowania żywego logo Apple był ogromnym wydatkiem. Rok 1984 przyniósł wymianę firmowego kroju pisma na niestandardowy Garamond (zwany Apple Garamond), eliminację znaku słownego (dziękuję Landor Associates), wprowadzenie ciężkiego, emocjonalnego brandingu i wzrost ikonografii graficznej. 

W tym czasie firma zaczęła się rozwijać.

 

Tęczowe logo AppleCaption: Tęczowe logo Apple


Reklama Apple’Superbowl udowodniła, jak dobrze ich skupienie w wyobraźni i innowacyjności może pozwolić na wzniesienie się na szczyt. Wielu twierdzi, że to właśnie tutaj rozpoczął się sukces brandu Apple’na. Biorąc miejsce w jakimś nieokreślonym punkcie w przyszłości i featuring grupa bez wyrazu mężczyzn maszerujących do nudnego, dużej sali, jasne sportowców ukraść scenę, jak uruchomić przez pokój, aby zniszczyć Big Brother obecności na dużym ekranie. Po tym, jak minie szok związany z ich przybyciem, pojawia się tekst: "24 stycznia Apple Computer przedstawi Macintosha. I ty’zobaczysz, dlaczego rok 1984 nie będzie taki jak '1984'."

Ten debiut opierał się i odniósł sukces dzięki temu, jak ważna jest wspólnota i przynależność, nawet wśród nie tak integracyjnych przestrzeni, jak początki branży technologicznej. Apple sprawił, że ludzie poczuli się częścią czegoś ekscytującego. 

W 1997 roku, Apple uruchomił ich “Think Different” kampanię, stworzoną przez dyrektora artystycznego Craiga Tanimoto. Kampania zawierała serię billboardów i reklam drukowanych składających się z rewolucyjnych ikon poprzez uproszczone czarno-białe portrety. Tęczowe logo Apple’wyłaniało się z dolnego rogu. 

 

Think Different

Kapital: Apple’udana “Think Different” kampania


Firmowy’krój pisma został po raz kolejny zaktualizowany, tym razem na humanistyczny szeryf Gill Sans.

1998 był kolejnym dużym redesignem dla Apple. Logo przehandlowało swój kolorowy wyświetlacz na stonowane odcienie, stając się półprzezroczyste i monochromatyczne. Firma wydała swój pierwszy w historii iMac, Bondi Blue, więc jej logo musiało odzwierciedlać tę ewolucję, ponieważ tęcza kolidowałaby z niebieskim wyświetlaczem komputera. To była pierwsza poważna aktualizacja Apple’od 22 lat.

“Podobnie jak nasze produkty i nasi klienci, marka Apple wciąż ewoluuje. Aby to odzwierciedlić, wprowadziliśmy kilka istotnych zmian w logo Apple oraz w sposobie jego używania. Bez obaw: nie zastąpiliśmy logo, tylko je uaktualniliśmy. Nadal będzie odzwierciedlać to, kim jesteśmy i co reprezentujemy jako firma, w tym samym ponadczasowym symbolu: jabłku z nadgryzionym jabłkiem. Zredukowaliśmy jednak niektóre elementy oryginalnego projektu i uaktualniliśmy sposób, w jaki używamy kolorów i światła. Innymi słowy, przyjęliśmy te same standardy stylu i innowacji, które sprawiają, że nasze produkty i nasz design są niepowtarzalne i zastosowaliśmy je w logo firmy. Zamiast tęczowych pasków - jednolite kolory. Zamiast jednego jednolitego koloru - paleta kolorów logo, które można dopasować do różnych zastosowań. Jednolite kolory podkreślają ponadczasowy kształt logo Apple”. 

- Oficjalne oświadczenie Apple po ich zmianie z tęczowego logo na monochromatyczne
 

Mniejsze, ale zauważalne zmiany miały miejsce przez kilka następnych lat. W 2001 roku pojawiła się wersja logo w kolorze aqua. Czcionka Avenir została dodana do ulubionych czcionek Apple’in-house i pojawiła się w systemie Mountain Lion oraz iOS 6. Apple zaprezentowało iPoda w 2003 roku, gdzie Steve Jobs ogłosił nowe “narzędzie dla serca”. Namawiał publiczność na scenie w Dolinie Krzemowej do wyobrażenia sobie “tysiąca piosenek w kieszeni” i jednocześnie zyskał dodatkową wiarygodność marki. Ten hype konsekwentnie wpisuje się w strategię marketingową Apple’

Sprawdź nasze inne artykuły