Zacznij projektować swoje logo

Logo Starbucks | Krótka historia logo i co czyni je tak wspaniałym!

Opublikowano: 31/03/2020


Logo Star bucks

 

Z pośród kilku historycznych projektów logo w czasach współczesnych, Starbucks słusznie trafił na szczyt. Międzynarodowa marka kawy wyrosła z małego detalisty do tego, jak znamy ją dzisiaj. Logo Starbucks ma za sobą fascynującą podróż, w trakcie której wciąż się rozwija i rośnie. Zanurzymy się w historii i projektowaniu wielu aspektów logo Starbucks, w tym tego, które znamy dzisiaj.
 

Od Starbucks Coffee, Tea, and Spice do Starbucks: krótka historia
 

Założyciele Starbucks Coffee, Tea, and Spice
Założyciele Starbucks Coffee, Tea, and Spice. Założyciele Zev Siegl, Jerry Baldwin i Gordon Bowker w Seattle, WA na luty 1979 Courtesy MOHAI 


Trzej miłośnicy kawy, Jerry Baldwin, Zev Siegl i Gordon Bowker, spotkali się, aby stworzyć ikoniczny rozdział w historii kawiarni dzięki skromnemu lokalnemu sklepowi z kawą ziarnistą: Starbucks Coffee, Tea, and Spice. Założona wiosną 1971 r. w Seattle, w stanie Waszyngton, w pobliżu słynnego targu Pike Place, miała na celu stworzenie miejsca, w którym ludzie mogliby cieszyć się filiżanką kawy. W 1971 roku większość osób pijących kawę wybierała niedrogą i niskiej jakości kawę, często wyciąganą z puszki. Baldwin, Siegl i Bowker pomogli zmienić to, czym może być filiżanka kawy, nieuchronnie rewolucjonizując świat kawy, jaki znamy.
 

Starbucks Coffee, Tea, and Spic miał konkurenta, który konsekwentnie przyglądał się małemu biznesowi. Aż w 1987 roku dwóch pozostałych właścicieli zdecydowało się na sprzedaż, a Howard Schultz poprowadził grupę inwestorów do dokonania zakupu. Zmienili nazwę na po prostu Starbucks Coffee i przeprowadzili rebranding, stawiając na nowych klientów, a jednocześnie nadając im bardziej korporacyjny i przyjazny wygląd. Od momentu zakupu Starbucks rozwijał się gwałtownie w kraju, a następnie na całym świecie. W 1990 r. firma powiększyła się do 30 sklepów, a w 1992 r. do 53. Schultz stał się znanym, postępowym liderem korporacyjnym, opowiadającym się za wyższymi płacami minimalnymi i opieką zdrowotną oraz promującym politykę sprawiedliwego handlu. Dzięki temu, że Starbucks jest powszechnie rozpoznawalną marką i największą siecią kawiarni na świecie, jego znaczący rozwój mówi nam, że moglibyśmy nauczyć się kilku rzeczy od światowego giganta kawowego. 

 

Ewolucja logo Starbucks 

 

W 1971 r. logo Starbucks Coffee, Tea, and Spice przedstawiało mityczną syrenę z dwoma ogonami w okrągłym pierścieniu w kolorze kawowego brązu. Uważa się, że brązowe kolory pobudzają apetyt i są często kojarzone z naturą, wychowaniem i stabilnością. Nazwa sklepu z kawą’obracała się wokół logo, zamykając w sobie prowokacyjne szczegóły grafiki. Syrena, czyli górna część ciała była całkowicie odsłonięta, nawet z widocznym pępkiem. Syrena powstała z XVI-wiecznego norweskiego drzeworytu przedstawiającego, jak zgadliście: syrenę z dwoma ogonami. 

Logo Starbucks w
Logotyp Starbucks Coffee, Tea, and Spice w 1971 roku


Terry Heckler był pierwszym projektantem i oryginalnym twórcą szkiców do logo Starbucks po wykupieniu w 1987 r. nowej firmy Starbucks Coffee. Heckler zbadał i na nowo wyobraził sobie istniejące morskie wizualizacje, czerpiąc dodatkowo z geograficznego kontekstu firmy’Seattle i jego portu. W bardziej metaforycznym ujęciu projektant pokochał syrenę jako personifikację kuszącej postaci, która ma zwabić klientów do Starbucks z powodu ich miłości do kawy. W logo zmieniono kolorystykę z brązowego na zielony, aby podkreślić świeży początek, wzrost i dobrobyt. Kawa Starbucks została oznaczona dwiema gwiazdkami po obu stronach, które w nowy sposób łączą logo z nazwą firmy. Ten prosty mnemonik usprawnił rosnącą tożsamość marki.

 

Logo Starbucks w
Logotyp kawy Starbucks w 1987 roku


“Aby symbolizować połączenie dwóch firm [Il Giornale i Starbucks] i dwóch kultur, Terry [Heckler] wymyślił projekt, który połączył oba loga. Zachowaliśmy syrenę Starbucks z koroną w kształcie gwiazdy, ale uczyniliśmy ją bardziej współczesną. Zrezygnowaliśmy z brązu związanego z tradycją i zmieniliśmy kolor logo [Starbucks] na bardziej afirmującą zieleń Il Giornarle’ -
wyciąg z książki Howarda Schultza’“Pour Your Heart Into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time” 

>.

W 1992 r. nastąpiła kolejna ewolucja logo Starbucks: zewnętrzny czarny pasek stał się zielony, aby czysto “inspirować i pielęgnować ludzkiego ducha”. Wewnątrz zielono-białej palety główny nacisk położono na ikoniczną syrenę. Została zaktualizowana, przycięta i przesunięta, aby wyświetlić tylko pępek i powyżej, tworząc znacznie bardziej zdefiniowaną i czystą estetykę. Ta wersja jest nadal używana jako drugorzędne logo dzisiaj.

Logo Starbucks w
Logotyp kawy Starbucks w 1992 roku


Jedna (prawdopodobnie) nieudana próba rebrandingu polegała na ponownym wyobrażeniu sobie klasycznego projektu z 1971 roku dla logo Starbucks w 2008 roku, gdzie kawałki zielonej palety kolorów zostały powitane z powrotem do odważniejszej czerni, a Syrena’pełne ciało zostało ponownie uwidocznione. 

Logo Starbucksa w
Logotyp kawy Starbucks w 2008 roku


Obchody 40. rocznicy wymagają radykalnych zmian, dlatego w 2011 r. wewnętrzny zespół projektantów nawiązał współpracę z globalną firmą Lippincott z siedzibą w Nowym Jorku w celu przeprojektowania logo. Zespół rozpoczął proces od określenia podstawowych wartości i ponownej oceny obecnych logo poprzez zbadanie 50 najlepszych sprzedawców detalicznych na całym świecie.

“Jako zespół byliśmy jak, ‘There’s something not working here, what is it? ' It was like, ‘Oh, we need to step back and put some of that humanity back in. Niedoskonałość była ważna, aby uczynić ją naprawdę udaną jako znak.” - Connie Birdsall, Global Creative Director 

Z tego wybrali te skąpane w zielonych paletach i testowali sukcesy logo przeciwko sobie, aby znaleźć najbardziej dynamiczne cechy. Ostatecznie wszystko zostało rozstrzygnięte. Wygrał minimalizm i intencjonalność. Nazwa Starbucks została usunięta, a na pierwszy plan wysunęła się Syrena. Lippincott powiedział, że ich podejścia wizualne skupiały się na przekazaniu nowego pozycjonowania i atrybutów charakteru logo Starbucks. Każde podejście było całościowe; obejmowało wskazówki dotyczące użycia logo, wzorów, grafiki, typografii, ilustracji, obrazów, kolorów, formy, materiałów, układu i języka. Wszystko było przemyślane. Ostatecznie ta rewolucja w projektowaniu charakteryzowała się wyzwoleniem Syreny. 

Logo Starbucksa w
Logotyp Starbucks w 2011 roku
 

“[Syrena] jest zdecydowanie o kawie, ale’jest o wiele więcej niż kawa. It’s about…being good to people, being good to the world. To zdecydowanie coś, co robimy w sposób, w jaki pozyskujemy naszą kawę i pomagamy rolnikom, jak traktujemy naszych klientów i jak traktujemy naszych partnerów. Myślę, że chodzi o to, by być dobrymi obywatelami planety i dbać o siebie nawzajem w ten sposób oraz stawać w obronie tego, w co wierzymy.” - Steve Murray, dyrektor kreatywny w Starbucks Global Creative Studio

Ponieważ Syrena była teraz głównym obiektem zainteresowania, należało wprowadzić poprawki. Radykalnie zmieniono oczy, włosy, nos i ułożenie twarzy. Szersze linie, znacznie większa twarz i asymetryczna pozycja (z lekkim cieniowaniem po prawej stronie, aby zminimalizować efekt maskowania): to sprawiło, że eksperci od designu, a nawet fani Starbucksa, zostali ostro skrytykowani. Założyciele tłumaczyli asymetryczną realizację jako sposób na to, by Syrena wyglądała bardziej realistycznie i przystępnie. Zespół wykorzystał niewielki panel klientów do przetestowania różnych wersji, aby mieć lepsze wyobrażenie o tym, jak to będzie wyglądać w świecie. Dziewięć lat później Starbucks nadal nie ma tekstu, a zespół jest przekonany o rozpoznawalności Syreny, której płynące włosy wyróżniają naturalne i zdrowe dobro. To uproszczone podejście ma przemawiać do ludzi na skalę globalną.

“Starbucks chciał, aby nowe logo i system identyfikacji wizualnej mówiły tyle samo o jego przyszłości, co o przeszłości. Oprócz logo Starbucks chciał mieć program, który zapewni mu swobodę i elastyczność w odkrywaniu nowych możliwości w zakresie produktów, regionów i doświadczeń, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z obecnymi i przyszłymi klientami.

“Ta nowa ewolucja logo Starbucks … obejmuje i szanuje nasze dziedzictwo, a jednocześnie ewoluuje nas do punktu, w którym poczujemy, że’jest bardziej odpowiednia dla przyszłości. Nowa interpretacja logo daje nam swobodę i elastyczność, dzięki którym możemy myśleć o czymś więcej niż tylko o kawie, ale nie ma wątpliwości, że nadal będziemy wiodącym dostawcą najwyższej jakości kawy na świecie.

Starbucks logo branding
Na nowo wyobrażony branding Starbucks


Sukces designu Starbucksa

 

W wielu iteracjach logo Starbucks było wiele wyróżniających się udanych elementów. Syrena stała się tak rozpoznawalną postacią dla marki dzięki temu, jak uproszczone i kojące było logo Starbucks. Sposób, w jaki Starbucks wcześnie włączył wizualny branding do swojej tożsamości korporacyjnej, przyczynił się bezpośrednio do jego ogromnego zasięgu i wpływu. Pamiętaj, mając dobrą markę inbsp;to wszystko, masz również do obrotu swój produkt w odpowiedni sposób. Increasily.com jest dobra agencja maketing, że może chcesz spojrzeć na dla swoich potrzeb marketingu cyfrowego.

“Jak ewoluujemy, aby sprostać pięknie zróżnicowanym klientom na całym świecie, nasza marka ewoluowała również. Tutaj wprowadzamy świeży nowy system projektowania, który utrzymuje podstawowe elementy naszej marki, jednocześnie utrzymując naszych klientów’doświadczenie w centrum kreatywnej ekspresji.” - Starbucks 

Naturalne kształty, zwłaszcza koło, czują się nieskończone, bez wyraźnego początku i końca. To dodaje silny element wolności. Zawsze było miejsce na ewolucję, a projektanci już na początku mieli na uwadze globalny wpływ. Chcieli, aby Starbucks łączył się z każdym zakątkiem świata. 

“Kubki Starbucks stały się częścią kulturowego tła, nieświadomym przypomnieniem, że marka istnieje. To’niezwykle potężny element opakowania” - Can Akdeniz, konsultant ds. zarządzania i mówca biznesowy 

Wybrane przez nich palety kolorów zawsze były inspirowane naturalnymi odcieniami, wiążąc się z celami firmy, jakimi są łączenie się z innymi i ogólne dobre zdrowie. Utrzymanie spójności w ramach wartości firmy i wizualnych reprezentacji tego prowadzi do lojalności i zaufania klientów.

Z tym, że zwykłe czcionki, zły dobór kolorów, brak równowagi elementów negatywnie wpływają na sposób, w jaki każdy może i będzie postrzegał Twoją firmę. Idziemy bardziej szczegółowo o kilku nieefektywnych przykładów projektowania logo tutaj. 

Teraz, kiedy jesteś zainspirowany niesamowitą podróżą Starbucks, nadszedł czas, aby stworzyć swoje własne logo, używając Logogenie’darmowego kreatora logo!

>.

Logo Logogenie
Logogenie’s free logo maker pozwala określić swoją firmę’branży i preferowany rodzaj czcionki. Możesz spersonalizować swoje logo poprzez włączenie nazwy firmy i linii podstawowej lub sloganu. Twoje logo może być również dostosowane do etykiety odzieżowe. Projektowanie logo jest łatwe dzięki przejrzystym zakładkom po lewej stronie, z opcjami dalszego projektowania poprzez ikony, szczegóły i symbole, palety kolorów i rozmieszczenie. Logogenie’s łatwe w użyciu “undo” i “redo” opcje po lewej stronie pozwalają na rozległe eksperymenty. 

Po prawej stronie, pomocne “recenter” narzędzie jest tam, aby utrzymać wszystko wyrównane, jeśli zdecydujesz się to zrobić. Obok narzędzia “recenter” można znaleźć “pomoc”, gdzie wszystkie filmy instruktażowe są łatwo dostępne, aby pomóc w pytaniach, które mogą pojawić się podczas procesu projektowania. Wśród filmów, jest szybkie wprowadzenie, jak korzystać z Logogenie’narzędzia projektowania. Filmy wyjaśniają również, jak modyfikować tekst, stosować odpowiednie kolory i gradienty oraz wskazówki dotyczące włączenia specjalnych szczegółów do projektu logo.

 

Rozpocznij projektowanie logo

 

Sprawdź nasze inne artykuły

x